Založ si blog

Manipulácia s tendrom…Malo by KDH riešiť Fígeľa rovnakým metrom, ako Ďurkovského ?

Zložitá otázka.

Čo však možno s istotou povedať, že Ďurkovského voda a Fígeľova železnica nesú identické sprievodne znaky.

Pre pochopenie “mechanizmu” novodobého fenoménu verejného obstarávania – “najnižšia cenová ponuka” – krátke odbočenie.

R 4 :

BRATISLAVA 5. augusta (WEBNOVINY) – Úsek rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť v dĺžke vyše 14 kilometrov po hranicu s Maďarskom postaví spoločnosť Skanska SK, a.s. Bratislava za dva a pol roka. Stavebné práce majú stáť podľa zmluvnej ceny 77,6 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty a budú spolufinancované z európskych prostriedkov.

Cena víťaza verejnej súťaže bola daná jeho ponukou o jednu tretinu nižšie, ako znela cena daná zadávateľom – NDS.

Dnes po pol roku vyvstávajú otázky.

Čo je motiváciou pre vydanie pokynu pre Dopravoprojekt na zmeny projektovej dokumentácie ?

Budú tieto zmeny dôvodom pre zreálnenie  investičných nákladov určených zadávateľom a teda vyvolajú dodatky k zmluve, ktorých cieľom je zvýšiť cenu ?

Zo sumy, ktorou Skanská vyhrala súťaž, t.j. 77,6 milióna Eur na 116,82 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty ?

Alebo dodatkom zmluvy sa budú rešpektovať náklady na stavbu komunikácie podľa štátnej expertízy, ktoré predstavujú 129,79 mil. eur bez dane v cenovej úrovni roka 2009 ?

Bude rozdiel v cene na úrovni 39,22 či 52,19 milióna Eur ?

Kto bude znášať cenové zvýšenie ?

Po tomto exkurze modelu  – “najnižšia cenová ponuka” – sa môžme venovať tendru na ŽSR s označením “Modernizácia železničnej trate N/M nad Váhom-Púchov.

23. júla 2010 podáva Skanská námietky na ÚVO, kde 17.8.2010 je k nim ústne pojednávanie.

Na ňom zástupcovia ŽSR odmietajú zdôvodnenia ÚVO s konštatovaním, že sú účelové, neodborné a s množstvom chýb. Svoje tvrdenia opierajú aj o precedens založený ÚVO rozhodnutím č.128-OKOV/4/2010…“že ak uchádzač neocení čo i len jednu požadovanú položku, jeho ponuka nespĺňa požiadavky obstarávateľa na predmet“.

To bol aj prípad Skanská v podmienkach verejného obstarávania ŽSR.

ÚVO rozhodnutím – v rozpore s vlastným precedensom a použitím dvojakého metra – dňa 14.septembra vyzýva ŽSR o vrátenie Skanská do súťaže pre účely jej vyhodnotenia.

O dva dni na to -16.9.2010 – tajne uvádza do funkcie generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva ŽSS minister Fígeľ Pavla Kraveca. Prichádza personálne „zemetrasenie“. Až na jednu, ako sa ukazuje, dôležitú výnimku.

Generálnym riaditeľom Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré spravujú infraštruktúru vrátane železničných staníc, zatiaľ zostáva Štefan Hlinka. A to napriek tomu, že Figeľ v utorok kritizoval spoločnosť za netransparentné a predražené verejné obstarávanie. (Webnoviny.Sk).

Dňa 22.9.2010 vydáva práve Štefan Hlinka, GR ŽSR oznámenie o doplnení člena vyhodnocovacej komisie na predmetnú súťaž o práve menovaného Pavla Kraveca.

List o doplnení komisie – č.j. 1167/2009-O225 má rukou dopísaný dátum…22.9.2010.

V ňom GR Štefan Hlinka, bez začervenania sa konštatuje :

„menujem za člena s právom vyhodnocovať Mgr. Pavla Kraveca , generálneho riaditeľa sekcie železničnej dopravy a dráh , zastupuje MDPT SR.

V tom čase bol Pavel Kravec už 8 dní predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom osobného dopravcu Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.

Čo bolo motívom pre GR ŽSR, Štefana Hlinku, aby do závažného dokumentu uviedol evidentnú lož ?

K tomu je potrebné dodať ešte dva fakty.

Ide o prvý prípad v oblasti verejného obstarávanie, kedy Predseda predstavenstva a Generálny riaditeľ je členom vyhodnocovacej komisie.

Pavel Kravec podpísal dve čestné vyhlásenia, ktoré z pohľadu morálneho sú spochybniteľné, z toho jedno aj právne.

Pre istotu !!!…???…

Dňa 28.9.2010 pasáž z čiastkovej zápisnice z rokovania komisie ŽSR hovorí:

Komisia sa nestotožňuje s nariadením ÚVO zo dňa 14.9.2010.

Pavel Kravec, novozvolený člen vyhodnocovacej komisie však trvá na splnení rozhodnutia ÚVO a členovia komisie podľahnú jeho tlaku.

Aj z pozície moci Predsedu predstavenstva a Generálneho riaditeľa ŽSS a.s. ?

A napokon vracajú Skanská do súťaže.

Komisia ŽSR aj napriek prítomnosti porušenia Pravidiel EU o dumpingovej cene na strane Skanská, napriek prítomnosti porušenia zákonov SR,napriek nesplnenie všetkých podmienok zadania tendra, vydáva dňa 5.10.2010 rozhodnutie – najlepšiu ponuku podala Skanská.

Rozdiel medzi cenou zadania ŽSR a cenou Skanská bol na úrovni 63 % z ceny 296 miliónov Eur. Ponuka Skanská bola na cene 201 miliónov Eur.

Dobre informovaný zdroj z prostredia ministra Jána Fígeľa udáva, že Pavel Kravec je veľmi blízkym človekom Prezidentovi poradcov ministra Fígeľa – Mariánovi Kolníkovi.

Záver ?

Iba otázka, ktorá po skúsenostiach týchto týždňov v kontexte rýchlostnej komunikácie R 4 vyvstáva.

Bude sa model – vyhraj tender s  “najnižšou cenovou ponukou” a potom pracuj na dodatku zmluvy, ktorý ti cenu zreálni – opakovať aj na železnici ?

Bude to na sumu 296.125.000 Eur ?

Na záver ešte jedno konštatovanie.

Poplatky Slovenskej republiky do rozpočtu EÚ sú blízke sume 300 miliónov Eur.

Hrozba, že sťažnosť na EÚ pre porušenie jej Pravidiel vo verejnom obstarávaní v kontexte faktu spolufinancovania tohto železničného tendra je viac ako prítomná.

Zaplatí Slovensko do rozpočtu EÚ viac, ako z neho odčerpá ?

Už aj Smer-SD má svojho Fruniho a BMG Invest a desaťtisíce poškodených klientov.

22.07.2017

Smer-SD si v baniach uhľobaróna zriadil ilegálne legálnu Alobalovú baliareň jednej miliardy eur, no zriadiť si Alobalovú dielničku v Národnej banke Slovenska vypovedá o politickom hulvátstve viac »

Róbert Fico hovorí, že nie je hlupák a klamár.

21.07.2017

Veda o hlúposti preukázala, že hustota hlupákov je rovnaká medzi členmi vlády ako medzi pravidelnými návštevníkmi krčiem nižších cenových skupín. Tvrdí český lekár a propagátor vedy, viac »

Keď zaútočí Hlas podobný Ficovi na Brusel, aby doniesol Slovákom kvalitné potraviny aké majú Nemci, treba dobiť viac.

20.07.2017

Hneď z kraja treba tým zloduchom v Bruseli povedať, že žiadne „čierne opice“, ako im familiárne hovoria voliči Smer-SD a Kotlebu, žiadne kvóty utečencov, lebo je to vec strategická na ceste viac »

VLÁDA: Rokovanie 65. schôdze vlády SR

Poplatky za návštevu pohotovostí by mali vzrásť z 1,99 eura na 10 eur

24.07.2017 12:37

Ministri odsúhlasili návrh novely zákona o zdravotnej starostlivosti, Má stanoviť pevnú sieť poskytovateľov ambulantnej pohotovostnej služby aj zvýšiť poplatky na pohotovosti.

Prešov,

V Prešove začali rátať škody po veternej smršti

24.07.2017 12:09

Prešovská radnica po nedeľňajšej veternej smršti žiada obyvateľov, aby nahlásili miesta, kde je potrebné spadnuté stromy a konáre odstrániť z verejných priestranstiev.

Volkswagen

Vláda súhlasila s rozšírením logistického centra Volkswagenu

24.07.2017 12:05

Spoločnosť Volkswagen Slovakia získala od vlády SR zmenu osvedčenia o významnej investícii, ktorá sa týka rozšírenia kapacít závodu v Devínskej Novej Vsi.

ministerstvo spravodlivosti, ministerstvo

Štát si konečne všimol obete, ochráni ich novým zákonom

24.07.2017 12:00

Obete trestných činov sa dočkajú väčšej ochrany. Nový zákon má zlepšiť ich postavenie, ale tiež zabezpečiť právne poradenstvo.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 978
Celková čítanosť: 5473743x
Priemerná čítanosť článkov: 5597x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy